Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen. (tijdschriftversie)
Ooit was onderwijs een zeer overzichtelijk systeem waarbij de leerstof en de didactiek voor alle leerlingen gelijk waren. Gegoten in een betrekkelijk eenvoudige klassikale organisatievorm, waarbij de kalenderleeftijd in veel gevallen leidend was voor de indeling. Dit basisidee staat op veel scholen onder druk, omdat de verschillen tussen leerlingen de benadering als één groep moeilijk of zelfs onmogelijk maakt. De aandacht voor de persoonlijke leerbehoeften van het individu is de afgelopen jaren dan ook sterk toegenomen. Wellicht ook omdat het gebruik van digitale hulpmiddelen het eenvoudiger maakt om hier gerichter mee om te gaan.
Vanuit de bovenstaande probleemdefinitie werd een aantal jaren terug personaliseren van het leren als oplossing gezien voor een breed scala aan onopgeloste onderwijsdilemma’s. Wat momenteel opvalt, is dat steeds meer onderzoeken en opinies juist kritische kanttekeningen plaatsen bij dit verwachtingspatroon.
In het blad Basisschoolmanagement (nummer 7, jaargang 2018) schreven collaga-onderwijskundige Albert Rouschop en ik er een uitgebreid artikel over.
Download het originele artikel als pdf-bestand >>
Vanuit de bovenstaande probleemdefinitie werd een aantal jaren terug personaliseren van het leren als oplossing gezien voor een breed scala aan onopgeloste onderwijsdilemma’s. Wat momenteel opvalt, is dat steeds meer onderzoeken en opinies juist kritische kanttekeningen plaatsen bij dit verwachtingspatroon.
In het blad Basisschoolmanagement (nummer 7, jaargang 2018) schreven collaga-onderwijskundige Albert Rouschop en ik er een uitgebreid artikel over.
Download het originele artikel als pdf-bestand >>