Altijd leuk, dat filosoferen over trends. Even goed kijken naar de ontwikkelingen en nagaan wat mensen echt bezighoudt. Vervolgens punt voor punt uitdiepen en verpakken in mooie plaatjes met wat rake kreten. Dan er nog even een toekomstig jaartal aan hangen en klaar is Klara. En voordat je het weet, noemen ze je een trendwatcher.
Uiteraard is dat maar schijn. Als de persoon in kwestie gedegen te werk gaat, geldt het less is more principe, waarbij heel veel tijd zit in het finetunen van de boodschap. Een trendwatcher is namelijk geen fantaserende toekomstvoorspeller. De doelstelling is niet om vooruit te blikken op hoe alles eruit gaat zien, maar om te benoemen en te interpreteren wat gaande is en waar dat toe gaat leiden. En daarmee de juiste discussies aanwakkeren. Daar ligt de maatschappelijke relevantie van het hele verhaal.
Ieder vakgebied heeft zo zijn eigen trends, vaak gecommuniceerd in de vorm van een volgorde of selectie van een aantal ontwikkelingen. Ook binnen onderwijs worden er vele trends gesignaleerd op basis waarvan geduid kan worden waar we naartoe op weg zijn. Maar de kunst is om ze in te perken tot wat er echt toe doet. En daar werk ik graag aan mee.
Kortom, geen enkele reden om niet nu al te komen met de leer- en onderwijstrends 2017. Laat de discussie maar starten. Hieronder vindt u de hoofdlijn van mijn verhaal in 12 dia's. Graag presenteer ik ze voor u in een meer uitgebreide vorm met interactieve werkvormen, bijpassende filmfragmenten en verdiepende opdrachten. Weet me te vinden als u me nodig heeft.