Op woensdag 8 juni was ik te gast bij het jaarlijkse en wederom zeer geslaagde seminar Taalkabaal van BCO onderwijsadvies te Venlo. Ik gaf daar een workshop over persoonlijk taalonderwijs en ICT. Hieronder vindt u de presentatie en andere zaken waar we tijdens de bijeenkomst naar verwezen hebben.
Om te beginnen dus de presentatie. Een aantal video's die we bekeken hebben, zijn erin opgenomen.
Tijdens de workshop hebben we ook regelmatig verwezen naar de Hattie ranking. De meest actuele (en dus Engelstalige) vindt u hier: http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/.
Verder hebben het gehad over het onderscheid tussen digitale opdrachtsystemen (lineair door de leerstof, nadruk op het individu) en adaptieve leersystemen (adaptief en leerstofjaarklassendoorbrekend, nadruk op het individu). Een prima artikel van de hand van Menno van Hasselt over deze systemen vindt u hier: http://www.o21.nu/wp-content/uploads/2016/05/Gynzy-iPads-een-nieuw-adaptief-leermiddel-.pdf. Ik denk wel dat de term adaptief hier wel erg breed gebruikt wordt. Snappet en Ginzy Ipads zijn in mijn beleving meer digitale opdrachtsystemen dan adaptieve leersystemen. Dit geldt overigens ook voor de meeste systemen van de gevestigde uitgeverijen.
Tot slot nog een verwijzing naar het genoemde tijdschriftartikel 'Vier keer persoonlijk leren. Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw' en de bijbehorende discussiefilm. Als u er wat aan hebt, dan is mijn doel bereikt.
Rest mij nog om u te bedanken voor uw aanwezigheid en interactieve bijdrage aan de workshop. Mocht ik u verder kunnen helpen, weet me dan te vinden.
Vriendelijke groeten,
Jos Cöp.
Om te beginnen dus de presentatie. Een aantal video's die we bekeken hebben, zijn erin opgenomen.
Tijdens de workshop hebben we ook regelmatig verwezen naar de Hattie ranking. De meest actuele (en dus Engelstalige) vindt u hier: http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/.
Verder hebben het gehad over het onderscheid tussen digitale opdrachtsystemen (lineair door de leerstof, nadruk op het individu) en adaptieve leersystemen (adaptief en leerstofjaarklassendoorbrekend, nadruk op het individu). Een prima artikel van de hand van Menno van Hasselt over deze systemen vindt u hier: http://www.o21.nu/wp-content/uploads/2016/05/Gynzy-iPads-een-nieuw-adaptief-leermiddel-.pdf. Ik denk wel dat de term adaptief hier wel erg breed gebruikt wordt. Snappet en Ginzy Ipads zijn in mijn beleving meer digitale opdrachtsystemen dan adaptieve leersystemen. Dit geldt overigens ook voor de meeste systemen van de gevestigde uitgeverijen.
Tot slot nog een verwijzing naar het genoemde tijdschriftartikel 'Vier keer persoonlijk leren. Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw' en de bijbehorende discussiefilm. Als u er wat aan hebt, dan is mijn doel bereikt.
Rest mij nog om u te bedanken voor uw aanwezigheid en interactieve bijdrage aan de workshop. Mocht ik u verder kunnen helpen, weet me dan te vinden.
Vriendelijke groeten,
Jos Cöp.