Op vrijdag 22 mei mocht ik samen met collega Albert Rouschop te gast zijn op de studiemorgen van BCO-onderwijsadvies / Innofun. Een combinatie van twee inspirerende en innoverende organisties in het zuiden van het land met als uitvalsbasis Venlo. Onze opdracht was om te vertellen hoe Uitgeverij Zwijsen de digitale mogelijkheden gebruikt om het leren te verbeteren.
We waren te gast in het spiksplinternieuwe E-lab en het is heel goed om te voelen hoe zo'n inspirerende omgeving om te leren invloed heeft op bijeenkomst zelf. Meestal houd ik presentaties over de (digitale) toekomst van het leren in een omgeving die het verleden uitstraalt. Misschien was het dit keer wel andersom: de omgeving daagt uit om nog verder te gaan dan het verhaal. En dat is mooi, want dit is juist wat we met elkaar moeten durven. In een tijd waarin nieuwe succesvolle oplossingen niet meer centraal bedacht en topdown gedropt kunnen worden, is er experimenteerlef nodig. De durf om af te wijken van de gebaande paden. Maar wel met een duidelijk doel: het leren effectiever en leuker maken. Ik heb ervaren dat dat kan in Venlo.
Uiteraard heb ik ook nog wat beloften gedaan in de vorm van een 'nalevering' van wat zaken die we tijdens de bijeenkomst geraakt hebben. Ten eerste is dat de presentatie die u hieronder vindt. Verder zijn we ingegaan op 'Het onderwijspaneel' met 3 typen scholen: de traditionele school, de modern volgende school en de modern innovatieve school. Een toelichting hierop vindt u in het artikel 'Leren in 2020. Hoe digitale leermiddelen het onderwijs effectiever gaan maken' dat enige tijd terug, gepubliceerd is in het vaktijdschrift Basisschoolmanagement.
Rest mij de mensen van BCO-onderwijsadvies / Innofun te bedanken voor de gastvrijheid inclusief, hoe kan het ook anders, de Limburgse vlaai. Ik heb ervan genoten.
We waren te gast in het spiksplinternieuwe E-lab en het is heel goed om te voelen hoe zo'n inspirerende omgeving om te leren invloed heeft op bijeenkomst zelf. Meestal houd ik presentaties over de (digitale) toekomst van het leren in een omgeving die het verleden uitstraalt. Misschien was het dit keer wel andersom: de omgeving daagt uit om nog verder te gaan dan het verhaal. En dat is mooi, want dit is juist wat we met elkaar moeten durven. In een tijd waarin nieuwe succesvolle oplossingen niet meer centraal bedacht en topdown gedropt kunnen worden, is er experimenteerlef nodig. De durf om af te wijken van de gebaande paden. Maar wel met een duidelijk doel: het leren effectiever en leuker maken. Ik heb ervaren dat dat kan in Venlo.
Uiteraard heb ik ook nog wat beloften gedaan in de vorm van een 'nalevering' van wat zaken die we tijdens de bijeenkomst geraakt hebben. Ten eerste is dat de presentatie die u hieronder vindt. Verder zijn we ingegaan op 'Het onderwijspaneel' met 3 typen scholen: de traditionele school, de modern volgende school en de modern innovatieve school. Een toelichting hierop vindt u in het artikel 'Leren in 2020. Hoe digitale leermiddelen het onderwijs effectiever gaan maken' dat enige tijd terug, gepubliceerd is in het vaktijdschrift Basisschoolmanagement.
Rest mij de mensen van BCO-onderwijsadvies / Innofun te bedanken voor de gastvrijheid inclusief, hoe kan het ook anders, de Limburgse vlaai. Ik heb ervan genoten.