De invloed van de leerkracht op de leerprestaties van kinderen is nauwelijks te overschatten. Recent onderzoek toont duidelijk aan dat deze invloed verder gaat dan die van de thuissituatie, de specifieke schoolsituatie en de medeleerlingen. Met recht kan dus gezegd worden dat leerkrachten het verschil maken. Maar wat onderscheidt een goede leerkracht? Welke eigenschappen hebben ze en welke keuzes maken ze? Is het een kwestie van veel ervaring hebben of doet dat er niet eens zoveel toe? Hierover gaat de volgende discussiefilm. Met dank aan u: de leerkracht die het verschil maakt.
Met dank aan Kees Vernooij.
Literatuur:
Met dank aan Kees Vernooij.
Literatuur:
- Cöp, J. (2010). Interactiever leren met het digibord.
- Hattie, J. (2003). Teachers Make a Difference: What is the Research Evidence?
- Hattie, J (2005) ‘What is the Nature of Evidence that Makes a Difference to Learning?
- Hattie, J. & Timperly, H. (2007). The power of feedback.
- Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analysis relating to achievement. (zie leestips)
- Jolles, J. (2006). Over ‘brein en leren’ in relatie tot onderwijsontwikkeling.
- Jolles, J. (2010). Ellis en het verbreinen. Over hersenen, gedrag en educatie’. (zie leestips)
- Vernooij, K. (2007). Elk kind een lezer.
- Vernooij, K. (2008). Instructie en risicolezers.