Niemand kan het zijn ontgaan. Het afgelopen weekend was de iPad voor het eerst verkrijgbaar in de winkel. Vooralsnog alleen in de VS, maar de verwachting is dat in het najaar het apparaat ook in Nederland verkrijgbaar zal zijn.
Ook dit keer is het Apple weer gelukt om een ware hype te creëren rond de introductie van een nieuw apparaat. En inderdaad wilden veel mensen (ongeveer 300.000) de gadget meteen hebben. De dommeriken lagen in een slaapzaak voor de Apple store op straat te wachten en de slimmeriken hadden hun bestelling online geplaatst. Wel zo handig.
De vraag die ons bezighoudt is natuurlijk wat de iPad voor het basisonderwijs kan gaan betekenen. Het is daarbij van belang om onderscheid te maken tussen het nu beschikbare hypemodel van Apple en het type apparaat dat de iPad is. In feite gaat het om een verrijkte e-reader, waarop naast boeken, kranten en tijdschriften lezen ook films bekeken en muziek beluisterd kan worden. Misschien nog wel interessanter is dat je ermee op het internet kunt surfen en je mail ermee kunt beantwoorden.
Uiteraard moeten we maar eens bekijken of het lezen op een iPad-scherm hetzelfde aanvoelt als lezen in een boek. En er zullen zeker nog andere zaken gaan tegenvallen. Allemaal zaken die in latere versies of concurrerende verrijkte e-readers opgelost zullen zijn. Daarom is deze iPad toch de eerste stap in een nieuw tijdperk, want hiermee is er opnieuw een alternatief voor het papieren boek. Eerst was er het digitale schoolbord, dat in groepssituaties door het groot projecteren, het gebruik van boeken minder noodzakelijk maakte. Nu lijkt er met de verrijkte e-readers als de iPad ook in andere situaties een alternatief te zijn voor het werken vanaf papier. Er zullen basisscholen zijn die dit aan gaan grijpen om door te groeien naar een min of meer papierloze school. Waarschijnlijk met de duurzaamheidsgedachte als belangrijkste argument.
In het middelbaar onderwijs zou het nog wel eens veel sneller kunnen gaan, want daar kan de iPad ook de oplossing zijn voor een ander probleem. Al jaren wordt kritisch gekeken naar de tere kinderruggetjes, behangen met een rugzak met 15 kilo aan boeken. En nu is er ineens een kansrijk alternatief van 0,68 kilo. Ik zou het wel weten. Ze konden mijn rug op.
Meer weten over de iPad. Bekijk de video van iJustine:
Ook dit keer is het Apple weer gelukt om een ware hype te creëren rond de introductie van een nieuw apparaat. En inderdaad wilden veel mensen (ongeveer 300.000) de gadget meteen hebben. De dommeriken lagen in een slaapzaak voor de Apple store op straat te wachten en de slimmeriken hadden hun bestelling online geplaatst. Wel zo handig.
De vraag die ons bezighoudt is natuurlijk wat de iPad voor het basisonderwijs kan gaan betekenen. Het is daarbij van belang om onderscheid te maken tussen het nu beschikbare hypemodel van Apple en het type apparaat dat de iPad is. In feite gaat het om een verrijkte e-reader, waarop naast boeken, kranten en tijdschriften lezen ook films bekeken en muziek beluisterd kan worden. Misschien nog wel interessanter is dat je ermee op het internet kunt surfen en je mail ermee kunt beantwoorden.
Uiteraard moeten we maar eens bekijken of het lezen op een iPad-scherm hetzelfde aanvoelt als lezen in een boek. En er zullen zeker nog andere zaken gaan tegenvallen. Allemaal zaken die in latere versies of concurrerende verrijkte e-readers opgelost zullen zijn. Daarom is deze iPad toch de eerste stap in een nieuw tijdperk, want hiermee is er opnieuw een alternatief voor het papieren boek. Eerst was er het digitale schoolbord, dat in groepssituaties door het groot projecteren, het gebruik van boeken minder noodzakelijk maakte. Nu lijkt er met de verrijkte e-readers als de iPad ook in andere situaties een alternatief te zijn voor het werken vanaf papier. Er zullen basisscholen zijn die dit aan gaan grijpen om door te groeien naar een min of meer papierloze school. Waarschijnlijk met de duurzaamheidsgedachte als belangrijkste argument.
In het middelbaar onderwijs zou het nog wel eens veel sneller kunnen gaan, want daar kan de iPad ook de oplossing zijn voor een ander probleem. Al jaren wordt kritisch gekeken naar de tere kinderruggetjes, behangen met een rugzak met 15 kilo aan boeken. En nu is er ineens een kansrijk alternatief van 0,68 kilo. Ik zou het wel weten. Ze konden mijn rug op.
Meer weten over de iPad. Bekijk de video van iJustine: